Wat is er met Max Pam aan de hand?
Actualiteiten, Opiniefabriek vrijdag 5 oktober 2007 1:00 pm
Dankzij het vertrek van Ronald Plasterk naar Den Haag, was het zondagse discussieprogramma Buitenhof een van zijn vaste columnisten kwijt. Naast de zorgvuldig formulerende, mooi met taal werkende, overtuigd katholieke, maar een prachtige naam bezittende Désanne van Brederode, moest de redactie naarstig op zoek naar een nieuwe opiniemaker.
Na enig zoeken kwam men bij de conservatieve VVD’er (niet te verwarren met fan van Verdonk) Joshua Livestro uit. Een aangename verrassing vond ik dat. Helaas liet zijn presentatie te wensen over en, zo bleek later uit zijn reacties in De Telegraaf, ook zijn intellectuele vermogen.
Gelukkig voor Buitenhof werd het zomervakantie en kon men rustig op zoek naar een nieuwe prof. dr. (na Ronald Plasterk, Paul Cliteur en Herman Filipse lag wederom een hoogleraar voor de hand). Zo klopte men aan bij Jos de Beus, die meteen voor de gelegenheid een nieuwe bril kocht. De Beus is hoogleraar politieke theorie aan de Universiteit van Amsterdam en in die hoedanigheid geen onbekende van ondergetekende.
Ik ken De Beus als een aimabele man die duidelijk spreekt, maar onleesbaar schrijft. Resultaat: ik versta hem wel, maar begrijp hem zelden. Naast deze nieuwe carrière move is De Beus ook lid van het steuncomité van het comité voor ex-moslims. Nu vind ik dat hele steuncomité volstrekt ridicuul, maar laat ik trachten inhoudelijk te zijn. ‘Collega-steuners’ zoals Joost Zwagerman en Meindert Fennema steunen Ehsan Jami simpelweg omdat hij steun verdient. 'Ook als je het niet met iemand eens bent, moet je hem en zijn standpunten verdedigen', aldus Fennema (tevens hoogleraar aan de UvA). In een uitzending van NOVA van 3 oktober vulde hij dat aan met de woorden: 'In de jaren’80 verdedigde ik Hans Janmaat ook.' Aha, en dan is het goed?
Vind ik dat Jami terecht op zijn bek geslagen is vanwege hetgeen hij zegt over de Islam? Natuurlijk niet. Mag hij de dingen zeggen de hij zegt? Natuurlijk wel. Doet hij dat naar mijn idee op een intelligente en doordachte manier? Zeker niet. Mohammed met Hitler vergelijken is niet alleen onnozel, het geeft alleen maar aan dat het raadslid uit Leidschendam en zijn medeauteur uit de Tweede Kamer (W. zoals Jahmi hem tegenwoordig schijnt te noemen) geen enkel gevoel voor historische context hebben.
Twee mensen met een totaal verschillende achtergrond en een totaal verschillend mensbeeld uit een totaal verschillende periode en regio met elkaar vergelijken, is een teken van intellectuele infantiliteit. Mohammed staafde zijn ideeën op religieuze gronden, Hitler op raciale. Iemand steunen die zo gebrekkig redeneert, heeft iets dommigs.
Eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld in een deel van intellectueel Nederland, zeker ook als je beweert dat het je om het principe (in dit geval geloofsafvalligheid) gaat en niet om de boodschap. Wereldvrede is een mooi principe, maar ook als je dat bereikt door de wereld te vernietigen? Het doel heiligt niet altijd de middelen en díe boodschap geven mensen als De Beus, Zwagerman en Fennema nu niet af.
Het is mooi dat Fennema het recht van Janmaat om te zeggen wat hij vond, binnen de kaders van de wet, verdedigde. Maar ik vraag me of Fennema desgevraagd zijn handtekening onder het verkiezingsprogramma van de Centrum Democraten gezet zou hebben.
O ja, wat is er in Godsnaam met Max Pam aan de hand?


oktober 5th, 2007 at 1:31 pm
Haha, ja! Wat is er eigenlijk met Max Pam aan de hand?
oktober 5th, 2007 at 1:42 pm
JA-> WAT EIGENLIJK?
oktober 5th, 2007 at 2:00 pm
*heeft aardappel in keel* Wat as ar mat max pam an da hand?
*Whoagh!!!! braakt aardappel uit* Bram, morgen deel 2. Ik vind stukjes over dingen leuk
oktober 5th, 2007 at 2:08 pm
Ik weet niet wie de intro van dit stuk heeft gelezen, maar toen ik de zinsnede 'zorgvuldig formulerende, mooi met taal spelende' las, en even later moest constateren dat onder deze loftuitingen het volslagen onbenul Désanne van Brederode werd bedolven, moest ik even slikken. Om niet te zeggen, dat ik de rest van het daarop volgende stuk onmogelijk serieus kon nemen.
Ik heb het stuk van Jami en Wilders nog niet gelezen (ga dat maar eens snel doen, of niet), maar ik neem aan dat het ze vooral om de provocatie te doen was. En om op een vrij gemakzuchtige wijze het volk duidelijk te maken dat de volgers van Mohammed op niets anders uit zijn dan op de vernietiging van het joodsche ras. Dat je ze niet met elkaar kunt vergelijken omdat de ene zijn denkbeelden stoelde op raciale en de ander de zijne op religieuze gronden, lijkt mij niet helemaal houdbaar. Vooral niet als je wilt bewijzen dat de uitkomst hetzelfde is. Los daarvan had Mohammed volgens mij ook nog politieke doeleinden, en had Hitler messiaanse trekjes.
In de tijd tussen bovenstaande stukje en dit, symbolisch aangegeven door een witregel, heb ik heel even gezocht naar dat stuk van Wilders en Jami, maar niet kunnen vinden. Het enige wat ik vond waren andere stukjes die eraan refereerden. En die hadden allemaal de volgende zin opgenomen: ‘Als wij nu niet optreden tegen de vergaande islamisering van Nederland, herleven de jaren dertig van de vorige eeuw. Alleen was het toen Hitler en nu Mohammed.’ Ik mag aannemen dat Wilders en Jami niet geloven dat Mohammed momenteel op aarde rondwandelt. Anders is het nog erger met ze gesteld dan ik reedsch dacht. Het lijkt er meer op dat ze van Hitler postuum een profeet maken, wiens aanhangers dood en verderf zaaiden in de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw, dan dat ze Mohammed een vooroorlogse Hitler noemen.
oktober 5th, 2007 at 2:09 pm
Heeft geschreven, bedoeld ik in de eerste zin van mijn vorige reactie, dat ik me afvroeg wie die inleiding had geschreven: Tim of Bram? Kortom, wie moet ik die beschrijving van Brederode aanrekenen?
oktober 5th, 2007 at 2:14 pm
Ik heb niets geschreven. Kornuit heeft het onder mijn naam gepost. Tenminste, dat denk ik. Het kan ook iemand anders zijn geweest.
oktober 5th, 2007 at 2:17 pm
Is Kornuit dan van mening dat Brederode zorgvuldig formueleert en mooi met taal speelt?
oktober 5th, 2007 at 2:44 pm
NEE, LUSTER TJEK DIE PF MAIL. IK - NET ALS JULLIE- KREEG HET VAN TIM, EN JA IK HEB HET GEPOST ONDER TIMS NAAM, OMDAT HET VAN TIM AFKOMT -> WAS ME HANDEN DUS IN ONSCHULD. IK VOND HET WEL LEKKER GESCHREVEN VOOR DE REST.
oktober 5th, 2007 at 2:48 pm
Ken mij al die namen ook schelen; wejewel; IK KAN TOG NIET ALLES BIJHOUWUH?
oktober 5th, 2007 at 2:49 pm
Hij is prima geschreven, daar niet van, maar doordat de eerste alinea was geplaatst voordat ons werd medegedeeld dat het hier een gastbijdrage betrof, vroeg ik mij af of die eerste alinea was geschreven door HerrTim (die het stuk, zo dacht ik, geplaatst was), of door Bram, die de gastbijdrage geleverd had. Ik begrijp nu dat ook de eerste alinea door Bram is geschreven. Welnu, dan zou ik graag zien waarom Bram van mening is dat de volstrekt oninteressante Désanne van Brederode haar zinnen zorgvuldig construeert en mooi met taal werkt. Ik zou graag voorbeelden zien, waaruit dat blijkt, want ikzelf krijg altijd de neiging om mijn telemevisie aan gort te schieten als mevrouw met heur hoofd erop verschijnt. Het enige wat mij daarvan weerhoudt is de afwezigheid van een schietijzer.
oktober 5th, 2007 at 2:51 pm
"telemevisie" is dat een maxologisme? @Max.
Overigens: pssttt... schietijzer kopen?
oktober 5th, 2007 at 2:59 pm
Hoeveel punts?
oktober 5th, 2007 at 3:03 pm
... dat mag je zelf bepalen. Ik ben GEEN kleine jongen...
oktober 5th, 2007 at 3:08 pm
Oei. Dat wist ik helemaal niet Kornuit. Ik had wel een idee natuurlijk, daar niet van, maar het is wel een beetje schrikken als het zo bevestigd wordt. Wat mag een .45 kosten? Beretta gaarne.
oktober 5th, 2007 at 3:15 pm
Stuur vanaf nu maar een mailtje, da's veiliger...
oktober 5th, 2007 at 3:32 pm
Is dat een dreigement?
oktober 5th, 2007 at 3:36 pm
NEE, een aanbeveling... als je een Beretta wilt that is.
oktober 5th, 2007 at 3:48 pm
Heb al een mailtje gestuurd.
oktober 5th, 2007 at 3:51 pm
Ik heb alweer gereageerd.
oktober 5th, 2007 at 3:56 pm
Ik heb het gezien. !*:))u haal ik niet.
oktober 5th, 2007 at 3:59 pm
Laatste kans: !())u.
oktober 5th, 2007 at 4:11 pm
Tussen !(:))u en !(:!@ ligt er een geparfurmeerde roze enveloppe op de afgesproken plek.
oktober 5th, 2007 at 4:40 pm
Welke plek was dat ook alweer?
oktober 5th, 2007 at 4:47 pm
Onder de brug rechts, dacht ik.
oktober 5th, 2007 at 4:48 pm
OK, Max, AMATEUR, nu weet iedereen waar het ligt! De deal gaat niet door!
oktober 5th, 2007 at 4:52 pm
Sjongejongejonge. Da's dan mooi kutzie.
oktober 5th, 2007 at 4:58 pm
Kwestie van smaak
Hij was achter in de twintig toen hij naar New York was gekomen. Hij geloofde in de gezondheid van zijn smaak en meende er groots werk te kunnen verrichten. Maar hij had al snel ontdekt dat smaak overbodig was geworden in de hemel der ideeën. Smaak heeft de pad die naar de weegbree kruipt wanneer hij door een spin gebeten is. Smaak leidt het varken naar de truffel, de misselijke hond naar het gras, de bison over duizenden mijlen naar de zoutsteen. Smaak heeft de zwaluw die de blindheid van haar jongen wil genezen en vanzelf de weg vindt naar het sap van de stinkende gouwe. Smaak is weten wat goed voor je is, maar op de steenrots waar de hoogmoed zijn kerk had gebouwd waren alle functies van het instinct uitbesteed aan specialisten en hun technologie.
-Fragment uit 'Mystiek lichaam' van Frans Kellendonk.-
oktober 5th, 2007 at 5:00 pm
Haha ik zoeken naar die Desanne (kijk geen TV) op Youtube, gebeurt dit:
oktober 5th, 2007 at 5:06 pm
Even paf staan
Tjonge, wat was die Kellendonk toch goed. Ik sta zelf even paf bij het fragement. Ik heb maar 1 roman van Désanne van Brederode gelezen, dus kan niet tot zo'n scherp oordeel komen, want heb Buitenhof nog nooit gezien. Heb ik iets gemist?
oktober 5th, 2007 at 6:23 pm
Huh heb jij Vista?
oktober 5th, 2007 at 6:40 pm
Frans Kellendonk, van hem heb ik toevallig vorige week voor het eerst een verhaaltje gelezen, dat stond in een bundeltje dat is samengesteld door Joost Zwagerman, die in het steuncomité voor het comité van ex-moslims zit, dat wordt geleid door Eshan Jami, van wie ik gisteren per toeval een baretta heb gekocht, waarmee ik vandaag volledig volgens plan Désanne van Brederode door haar kop heb geknald.
De circel, dames en heren, de circel is rond.
oktober 5th, 2007 at 6:43 pm
Ahahhaahaha CirCEl? cirkel de birkel prpalrkmapmcosancaslmnaslnlanc[scpakj
oktober 5th, 2007 at 6:50 pm
Nou zou ik het natuurlijk snel kunnen aanpassen, maar ik heb verdorie wel wat beters te doen. Vluchten voor de politie bijvoorbeeld.
oktober 6th, 2007 at 10:59 am
@MAx 20 reacties terug: Helemaal mee eens, ik moet bij haar altijd denken aan de gepensioneerde Haagse journaliste tegen wie Fortuyn een keer zei: "Mens, ga toch koken."
Buitenhof was leuker met een gitaarspelende Plasterk.
oktober 6th, 2007 at 7:47 pm
Maar e, wat was er nu met Max Pam aan de hand? Ik vond zijn verhaal wel aardig, maar door zijn gewiebel heb ik maar teletekst te voorschijn getoverd om niet helemaal kriegel te worden. Misschien moet die een man een mediatraining, oid met zijn handen vastgebonden op zijn rug, blijft ie tenminste stilstaan
oktober 8th, 2007 at 2:07 pm
ik zal je vertellen wat er aan de hand is met max pam: hij is dyslectisch. fact.
oktober 8th, 2007 at 3:26 pm
Rubriek; leuke weetjes, of: funny facts
Wat is de overeenkomst tussen Max Pam en Ivan Gontsjarov?
Ze hebben allebei een boek geschreven dat Het Ravijn heet.